2022. HATÁRTALANUL

"Megyünk és örülünk Erdélynek" HAT-KP-1-2021/1-000637

„ Megyünk és örülünk Erdélynek”

HAT-KP-1-2021/1-000637

A nagykanizsai Hevesi Sándor Általános Iskola hetedik osztályos diákja 4 kísérő tanárral a Határtalanul program keretében 2022. május 16-tól 20-ig felejthetetlen napokat tölthettek el Erdélyben.

Megvalósult programok:

Első nap: Nagyszalontán meglátogattuk az Arany János Emlékmúzeumot a Csonkatoronyban. Majd felkerestük Arany János rekonstruált szülőházát.

Nagyváradi székesegyházban megnéztük Szent László ereklyéjét, melynek kapcsán felelevenítettük a Szent László királyunkról tanultakat. Megtekintettük a várost, ahol Ady leginkább otthon érezte magát, mint írta „itt egymásra találnak az emberek.”

Szállásunk Gyalun volt. (történelem órákról és Gárdonyi: Egri csillagok c. regényből ismerhetitek a települést)

Második nap: Kolozsváron megtekintettük a Mátyás-szobrot, Mátyás király szülőházát. Itt felelevenítettük Mátyásról tanult történelmi ismereteinket, versenyt rendeztünk, hogy ki tud több Mátyás mondát felsorolni. Szent Mihály templom a gótika egyik legszebb alkotása Kolozsvár főterén.

Majd út közben megálltunk a Tordai-hasadéknál. Mivel esőre állt az idő, a túra helyett felkerestük a tordai sóbányát, mely természetvédelmi területen található. A bányászathoz és a só szállításához használt berendezések jó állapotban maradtak fenn, így egy időutazást tettünk egy egyedül álló természeti látványosságban. Utunkat Torockóra folytattuk, ahol a mondás szerint a nap kétszer kel fel, a Székelykő lábánál. A főtéren megvan még az ún. vajor, a forrás táplálta vízmedence. Torockón áll a történelmi Magyarország legrégebbi faháza is.

Segesvár felé vettük utunkat. A város nevezetességeit idegenvezető segítségével fedeztük fel. Sok érdekes információt osztott meg velünk. Segesvár fő látnivalója a középkori vár az óratoronnyal. Segesvár városa melletti – mai tudásunk szerint - csatában esett el Petőfi Sándor. A színes középkori házak közötti zegzugos utcákon járva jutunk el a különféle céhekről elnevezett bástyákig, s az egyik bástyához közeli parkban találjuk Petőfi Sándor mellszobrát.

Fehéregyháza mellett is emléket állítottak a szabadságharcban elesett költőnek.

Megérkeztünk Gyergyószentmiklósra, ahol töltöttünk két éjszakát.

Harmadik nap: Gyergyószentmiklóson ismét örömmel fogadtak bennünket a helyi Vaskertes Általános Iskola hetedikes tanulói, ahol egymásnak műsort mutattunk be, majd tanulóink átadták ajándékokat. Majd tettünk közösen egy sétát a városban.

Az iskolai proram után elindultunk a Békás-szoroshoz a Király-hágón keresztül. A szurdokvölgyben, a Békás-patak mentén tettünk egy nagy sétát, közben megcsodáltuk a lucfenyőket, a fajgazdag, ritka és őshonos növényfajokkal (békási csűdfű, kőhúr, havasi gyopár) borított mészkősziklákat is. Az Oltárkő páratlan szépségű. Gyilkos-tóhoz, Erdély legszebb torlasztavához kirándultunk. A tó körüli séta során megismerkedünk a tó kialakulásával, legendájával a tanulóink által.

Este vacsora után felkerestük a Böjte atya által működtetett Szent Anna Gyermekotthont,  ahol átadtuk a tanulók által hozott adományokat, aminek nagyon örültek az otthon lakói.

Negyedik nap: Szovátai Medve-tóhoz indultunk egy rövid túrára. Két tanuló ismertette a tó kialakulásának körülményeit, nevének változásait.

Korondon megnézhettük, hogyan dolgozzák fel a parajdi sót. A bemutató után a tanulóink ajándékba kaptak sónyalókát.

Fábián Gergely „Geri” bácsi elmesélte nekünk a székelykapu történetét, elmagyarázta a faragások jelentését. Majd megcsodálhattuk a szebbnél szebb kézműves termékeket, és természetesen vásároltunk ajándéknak valókat.

Farkaslakára folytattuk utunkat. Az idén Tamási Áron születésének 125. évfordulóját ünnepeljük. Az emlékév kapcsán fekerestük Tamási Áron sírját és elhelyeztük a koszorúnkat. Műveiből olvastunk fel. A témanapon az alsósok egy meséjéből illusztrációt készítettek. Szülőháza ma emlékház.

Szejkefürdőn van eltemetve Orbán Balázs író, történész és etnoráfus. (Mesegyűjtőként is ismerhetitek.) Megírta Székelyföld monográfiáját. Sírja előtt székelykapuk sorakoznak.

A negyedik éjszakát Csernakeresztúron töltöttük.  A panzió tulajdonosa vacsora után mesélt nekünk arról, hogy milyen nehéz a szórványban magyarnak lenni. Mesélt a bukovinai székelyek történelméről, sorsukról.

Ötödik nap: Vajdahunyad várának "a várak királyának" a megtekintésével folytatódott utunk, melynek során felelevenítettük a Hunyadiakról, Bethlen Gábor erdélyi fejedelemről tanultakat.

Útközben megálltunk Dévánál. Felelevenítettük Kőmíves Kelemen balladáját.

Aradon felkerestük a vértanúk emlékhelyeit, mert az idei városi október 6-i emlékműsort a vértanúk emlékére tanulóink adták. A verseket a tanulók itt is elszavalták.

Mindannyian örökre szívünkbe zártuk az itt átélt élményeket és a Nemzeti Összetartozás Napján megrendezett iskolai témanap keretében megosztottuk ezeket iskola többi tanulójával is.

“ Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne.“

Legyünk otthon Erdélyben, szeressük Erdélyt!