2019. Határtalanul

"Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában Szlovéniában és Horvátországban"

A Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában Szlovéniában és Horvátországban című pályázatunkat az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásban részesítette, így e határtalanul kirándulás keretében 45 hetedikes diák 3 kísérő tanárral május 13 – 17-ig olyan csodálatos területekre utazhat, melyek ezer évig a történelmi Magyarország részét képezték.

Utunk során a következő helyszíneket keressük fel:

• Dobronak: Trópusi Kert
  • Varasd: Zrínyi – vár
  • Csáktornya: Zrínyi emlékmű

Előkészítő óra

A kirándulás előtt előadást tartottunk Horvátország és Magyarország ezer éves kötődéséről. Felelevenítettük a két nemzet közös hőseit, különösen a Zrínyi – család történetét. Szlovénia vonatkozásában tárgyaltuk a Vendvidék és Muraköz szerepét a magyar történelemben. Megvizsgáltuk ezen országok etnikai összetételét.

Prezentációt készítettünk az egyes helyszínekről és tanári segítséggel kedvcsináló információkat osztottunk meg a tanulóknak. Felhívtuk a figyelmet a toleráns viselkedésre. Magyarságtudatunkat hazaszeretetről szóló versekkel és dalokkal erősítettük.

Fakultatív előkészítő tevékenység

Május 2-án a kiránduló hetedikesek gyöngyből és bőrből karkötőt készítettek a szlovéniai magyar gyerekek számára. A nemzeti színű ajándék is erősítette magyarságtudatukat és az összetartozás érzését.

A Határtalanul pályázat keretében a nagykanizsai Hevesi Sándor Általános Iskola 45 hetedikes diákja 3 kísérő tanárukkal felejthetetlen időutazáson vett részt Horvátországban és Szlovéniában 2019. május 13-17-ig.

Mottónk: „Fél világot is bejárhatod, más földjén testvértelen leszel, s elfúj a szél, mint kósza őszi lombot, ha nemzetedről megfeledkezel.” / Wass Albert/

A kirándulás elsősorban „Zrínyiek örökében” zajlott, de e két ország magyar történeti és kulturális kincseinek felkutatására is sor került. Doronak – Pártosfalva – Lendva - Felsőlendva Zágráb – Varasd – Csáktornya – Ozaly – Fiume – Abbázia - Lovran csodálatos helyszínein szerzett élmények jobban elmélyítették a tanulók korábbi tanulmányait, megalapozták a későbbi ismereteiket.

Várak, templomok és egyéb látnivalók megtekintésén túl saját bőrükön tapasztalhatták meg a nemzeti összetartozás érzését azzal is, hogy megismerkedtek Pártosfalván a szlovén-magyar két tanítási nyelvű általános iskola tanáraival és tanulóival.

Célul tűzték ki a határon túlra szakított nemzet kultúrájával való megismerkedést, az emberi kapcsolatok ápolását, a hazaszeretetre nevelést. A tanulók és a tanárok örökre szívükbe zárták ezeket a napokat

A kirándulás menete:

Május 13. hétfő

7.45-kor indultunk az iskolától, zuhogott az eső és hideg volt, de ez nem szegte kedvünket.. 8.30-kor léptük át a szlovén-magyar határt, 9 órakor már Dobronakon voltunk, ahol az orchideafarmot tekintettük meg. Ez a hatalmas üvegházat geotermikus energiával üzemeltetik. Itt mindig nyár van. Kb. 900 féle különleges, egzotikus növénycsodában gyönyörködhettünk.

Utunk Pártosfalvára vezetett tovább. Meglátogattuk a helyi két tanítási nyelvű iskolát. Az iskolában 73 diák tanul 9 évfolyamon. Az órák magyar és szlovén nyelven folynak, emellett 2 idegen nyelvet is tanulnak: németet és angolt. Az iskola célja az életre nevelés, ennek érdekében nagyon sok a gyakorlati foglalkozás. Büszkén mutatták meg az iskolakertet, amit a diákok maguk gondoznak. Átadtuk ajándékainkat, a nemzeti színű, gyöngyből fűzött karkötőket, aminek nagyon örültek.

Ezt követően Bántornyára mentünk, ahol egy 13. századi román kori Nagyboldogasszony templomot tekintettünk meg. A templomot belülről Aquilei János festőművész freskója díszíti, amely a 12 apostolt ábrázolja (ő festette a veleméri templom belsejét is).

A következő megállónk Lendva volt, ez a város a térség kulturális-, oktatási és ipari központja. Először a várat látogattuk meg, ami valaha a török végvár volt. Itt a népi kiállítás mellett Zala György szobrászművész emlékszobáját tekintettük meg (az ő egyik leghíresebb alkotása, a millenniumi emlékmű a budapesti Hősök terét díszíti).

Ezután a Bánffy Kultúrpalotát kerestük fel. A Makovecz Imre építész által tervezett létesítmény a város egyik emblematikus épülete. A művész munkája során természetes anyagokat használt, visszatérő díszítő elemei az ősi magyar hitvilágból ismert motívumok, pl. a turulmadár, égig érő fa, stb.

Ezt követően újult erővel indultunk a szőlőhegyre, ami valaha szintén a Bánffy család birtoka volt. A Szentháromság kápolnában a helyi idegenvezető várt minket, aki sok érdekességet mesélt a híres törökverő vitézről, Hadik Mihályról, akinek a múmiája a kápolnában, egy üvegkoporsóban nyugszik.

A sok-sok programtól és a rossz időtől elfáradva nagyon jól esett a pihenés a hodosi ifjúsági központban, ahol az első éjszakát töltöttük, egy finom, kiadós vacsora után.

Május 14. kedd

A bőséges reggeli után, 8 órakor indultunk Felsőlendva várának meghódítására. Ez a grad Szlovénia legnagyobb erődítményrendszere. Az udvaron energiavonalak húzódnak, ezekből mi is feltöltődtünk – és végre nem fújt a szél és az eső is elállt.

Déltájban értünk át Horvátországba, és az autópályán gurultunk tovább Zágráb irányába. A horvát főváros a Száva folyó partján fekszik, 1 millió lakosa van.

Először a Miasszonyunk Székesegyházat kerestük fel, ahol a Szent István kápolnában megkoszorúztuk Zrínyi Péter és Frangepán Ferenc emléktábláját.

Ezután átsétáltunk a Szűz Mária-kapualj alatt, ami tulajdonképpen egy utcai kápolna. Erről azt tartja a közhiedelem, hogy ha kívánunk valamit alatta átsétálva, az beteljesedik.

A Szent Márk téren lévő székesegyház Zsolnay cseréppel borított teteje a horvát címert ábrázolja. Erről a magaslatról szép kilátás nyílik az egész városra.

A tengerpart felé behavazott tájakon keresztül vezetett az utunk. Nagyon szép volt az Adria, azaz Jadran. A szállásunk Rijekában, egy jól felszerelt hostelben volt közvetlenül a tengerparton.

Május 15. szerda

Reggeli után a Rijeka külvárosában található Trsat várához kapaszkodtunk fel a hegytetőre. A vár a 13-15. században a Frangepánok birtoka volt. Nagyon szép kilátás nyílt a tengerre.

A vár mellett található egy Szűz Mária zarándokhely, amit 2003-ban II. János Pál pápa is meglátogatott. A hálaadó kápolnában az ide zarándokló hívek ajándéktárgyai láthatók.

Ezután kisétáltunk a hullámtörő gátra, ami hosszasan húzódik be a tengerbe.

Az óvárosi séta során először megkoszorúztuk Baross Gábor, az Andrássy-kormány közlekedésügyi miniszterének emléktábláját. A város kikötője az ő nevét viseli.

Elsétáltunk a Monarchia Tengerhajózási Társaságának székházához is, megcsodáltuk az óratornyot a korzón.

Május 16. csütörtök

Reggeli után első utunk a halpiacra vezetett. Az épület maga is nagyon szép, belül pedig nagyon sok érdekes halat és más tengeri élőlényt kínáltak ez eladók a vásárlóknak.

Ezután elbuszoztunk Voloszkóig, és a Longó Mare sétányon 3 km megtétele után Opatija kikötőjébe érkeztünk. A volt Markusovszky-villából, a Hotel Belvedere teraszáról gyönyörű kilátás nyílott a tengerre.

Ezután busszal átutaztunk Lovranba. Az városka egy igazi ékszerdoboz, itt található Feszty Árpád villája is (ő itt élt és alkotott 1914-ig).

Május 17. péntek

Ozalj várát tekintettük meg elsőként, a vár alatt folyik a Kupa folyó. Az eredeti állapotában megmaradt középkori vár Zrínyi Miklós és Zrínyi Ilona születési helye. Itt őrzik azt a kardot is, amivel Zrínyi Pétert és Frangepán Ferencet kivégezték Bécsújhelyen.

Varasdon álltunk meg ismét. Ez a Dráva-menti város a török korban Zágráb helyett fővárosként szerepelt. A szépen felújított várban érdekes kiállítást láthattunk.

Az utolsó megállónk Csáktornya volt. Megkoszorúztuk a vár alatti parkban álló Zrínyi Miklós-szobrot. A költő és hadvezér ebben a városban halt meg.

A „négy évszakos” kirándulásunk a tervezettnek megfelelően 20 órakor fejeződött be, amikor is autóbuszunk begördült iskolánk parkolójába.

Értékelő óra

A kirándulásról hazatérve prezentációt készítettünk, amelyben a legemlékezetesebb élményeket osztottuk meg a gyerekekkel. Tablót készítettünk fényképek segítségével. Összefoglaltuk azokat az ismereteket, amelyekkel gazdagabbak lettünk. megbeszéltük, hogy mely órákon tudjuk hasznosítani tudásunkat, és azt, hogy váltunk jobb közösséggé.

Határtalanul témanap

2019. június 4-én a Nemzeti Összetartozás Napján határtalanul témanapot szerveztünk iskolánkban.

Az alsó tagozatos gyerekeknek Zrínyi Ilona életét bemutató színdarabot adtak elő a negyedikesek, ezen kívül hetési motívumokat rajzoltak.

A felsősöknek történelmi vetélkedőt szerveztünk, a kiránduló gyerekek élménybeszámolót tartottak társaiknak.

I. és II. világháborús hagyományőrzőket hívtunk rendhagyó történelemórákra, akik fegyvereket, ruhákat, kitüntetéseket mutattak be a gyerekeknek.

A nap megkoronázása a trianoni emlékműsor volt, amely még inkább erősítette a tanulók magyarságtudatát.